Organizacja przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków
Podstawowym aktem prawnym określającym tryb przyjmowania i załatwiania spraw przez organy administracji publicznej jest ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 23, 868, 996 z późn. zm.).
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw dotyczących skarg i wniosków reguluje dodatkowo Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Sprawy osób realizujących prawo dostępu do informacji publicznej rozpatrywane są zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. u z 2015 r. poz. 2058).
Tryb składania spraw, skarg oraz wniosków dotyczących funkcjonowania przedszkola określa procedura podana do wiadomości na tablicy ogłoszeń w przedszkolu.
- Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania przedszkola lub pracy nauczycieli oraz pracowników obsługi we wtorki od godz. 9.00 do godz. 14.00.
- Skargi i wnioski dotyczące oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych nauczyciela oraz funkcjonowania dziecka w grupie wnoszone są w pierwszej kolejności do wychowawcy. Obowiązki wychowawcy, do którego wniesiona została skarga lub wniosek określa procedura obowiązująca w przedszkolu.
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telefaksem, pocztą elektroniczną, a także ustnie do protokołu.
- Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
- Pracownik Przedszkola, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie Dyrektorowi.
- Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
- Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
- Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości Przedszkola.
- Kwalifikowanie spraw jako skargi lub wnioski dokonuje Dyrektor.
- Każda sprawa zakwalifikowana przez Dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
- Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, Dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
- Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji Przedszkola, należy zarejestrować a następnie pismem przewodnim przesłać do właściwego organu, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ.
- Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować a następnie pismem przewodnim przesłać właściwym organom zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego.
- Skargi/wnioski rozpatruje Dyrektor lub osoba przez niego upoważniona;
- Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się dokumentację:
- Oryginał skargi/wniosku,
- Notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,
- Materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,
- Odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
- Inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
- Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
- Oznaczenie organu, od którego pochodzi,
- Wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,
- Imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
- Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w kancelarii Przedszkola.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Beata Las - Opolska
- opublikował: Beata Las – Opolskadata publikacji: 2015-09-10 01:40
- zmodyfikował: Beata Las – Opolskaostatnia modyfikacja: 2016-10-12 17:09