Projekt „Szansa na lepszy start dzieci niepełnosprawnych z Miejskiego Integracyjnego Przedszkola Nr 10 w Żyrardowie” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020
Projekt „Szansa na lepszy start dzieci niepełnosprawnych z Miejskiego Integracyjnego Przedszkola nr 10 w Żyrardowie” realizowany był w ramach poddziałania 10.1.4 Edukacja przedszkolna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.
Główny cel projektu to wszechstronne wspomaganie rozwoju niepełnosprawnego dziecka uczęszczającego do Miejskiego Integracyjnego Przedszkola nr 10 w Żyrardowie w roku szkolnym 2016/2017. Realizacja rzeczowo-finansowa projektu zakończyła się 30 czerwca bieżącego roku.
Łączne nakłady w latach 2016-2017: 333.193,75 zł
Realizacja projektu wyniosła 100 %.
Wydatki poniesiono na:
- doskonalenie zawodowe nauczycieli: kursy i szkolenia specjalistyczne,
- dodatkowa oferta edukacyjna i specjalistyczna dla dzieci z niepełnosprawnością.
Doskonalenie zawodowe nauczycieli: kursy i szkolenia specjalistyczne
Cel: wzmocnienie umiejętności nauczycieli pracujących w MIP10 i nabycie dodatkowych kompetencji poprzez ich doskonalenie w zakresie pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i rozpoznawania zaburzeń ogólnorozwojowych.
Wskaźnik realizacji celu: Liczba nauczycieli. Którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu projektu: minimum 10 nauczycieli. Wskaźnik został osiągnięty.
Kwota wydatku bezpośredniego 35 180,00 zł, w tym wkład własny Beneficjenta 11 600,00 zł.
W ramach zadania nauczyciele przedszkola uczestniczyliw następujących szkoleniach:
- Integracja sensoryczna wg Ayres Sensory Integration I stopnia - 4 nauczycieli
- Integracja sensoryczna – Zastosowanie zasad Integracji sensorycznej w praktyce pedagogicznej – 4 nauczycieli
- Muzykoterapia – profilaktyka i terapia muzyczna I stopień – 3 nauczycieli
- Muzykoterapia – profilaktyka i terapia muzyczna. II stopień – 2 nauczycieli
- Terapia ręki I, II stopień – 9 nauczycieli
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne I st. – 3 nauczycieli
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz I st. – 3 nauczycieli
- TUS – Trening umiejętności społecznych – 2 nauczycieli
- Zabawy z chustą animacyjną Klanzy – szkolenie indywidualne 2 nauczycieli
- Zabawy z chustą animacyjną Klanzy – warsztaty rady pedagogicznej – 8 nauczycieli
- Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania, rada szkoleniowa – warsztaty rady pedagogicznej 10 nauczycieli
- Arteterapia, rada szkoleniowa – warsztaty rady pedagogicznej – 10 nauczycieli
- „Terapia behawioralna w teorii i praktyce – 3 modułowy kurs bazowy” – 2 nauczycieli
- Metoda Carole Sutton”, rada szkoleniowa – warsztaty rady pedagogicznej – 10 nauczycieli
- Bilateralna integracja – 1 nauczyciel
Dodatkowa oferta edukacyjna i specjalistyczna dla dzieci z niepełnosprawnością
Cel: Wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności poprzez realizację dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym oraz wsparcie procesu edukacji w zakresie indywidualnego podejścia do dziecka poprzez prowadzenie wielospecjalistycznej terapii, dostosowanej do jego indywiduach potrzeb edukacyjnych.
W ramach realizacji zadania zakupiono pomoce dydaktyczne i sprzęt specjalistyczny niezbędne do prowadzenia terapii specjalistycznych. Łączna kwota wydatku na zakup pomocy i sprzętu 56 335,00 złotych, w tym środki własne Beneficjenta 10 038,75 zł.
Wskaźnik realizacji celu: Liczba dzieci objętych w ramach programu dodatkowymi zajęciami zwiększającymi ich szanse edukacyjne w edukacji przedszkolnej: 15 dzieci. Wskaźnik został osiągnięty.
W ramach zdania prowadzono następujące zajęcia specjalistyczne:
- Terapia logopedyczna 340 godzin
- Terapia Integracji sensorycznej 144 godziny
- Dogoterapia 183 godziny
- Arteterapia 60 godzin
- Muzykoterapiia 100 godzin
- Ruch Rozwijający W. Sherborne, 60 godzin
- Grafomotoryka 176 godzin
- Terapia pedagogiczna rozwijanie słuchu fonematycznego i mowy 280 godzin
- Terapia psychologiczna 240 godzin
Łącznie zrealizowano z dziećmi 1583 godziny terapii, co w znacznym stopniu przełożyło się na zaspokojenie specyficznych potrzeb rozwojowych dzieci, nabycie przez dzieci nowych umiejętności i kompetencji, zniwelowanie trudności rozwojowych oraz integrację z rówieśnikami.
W ramach realizacji zadania zakupiono pomoce dydaktyczne oraz sprzęt specjalistyczny tj.:
- Pomoce do terapii specjalistycznej: testy KORP do diagnozy pedagogicznej z narzędziami, projektor ultra – krótkoogniskowy 2 szt., tablica interaktywna 78 cali 2 szt., program multimedialny Przedszkolak na start, program multimedialny JuniorEdu, cyfrowy korektor mowy, domek manipulacyjny, zestaw terapeutyczny, interaktywny dywan z pakietem ćwiczeń i gier ruchowych.
- Pomoce do terapii logopedycznej tj. logorymy, sygnalizator odpowiedzi, sześciany akustyczne, walce dźwiękowe, mema dźwiękowe, dmuchawki, refraktory policzków i warg, łapki wibracyjne, gryzaki wibracyjne, fleciki do nosa, loteryjki logopedyczne itp.
- Pomoce do terapii integracji sensorycznej tj.: baza z wałkami, równoważnia terapeutyczna, szarfy obciążeniowe, dyski dotykowe, dźwiękowe wieże, sensoryczne wałki, muzyczne piramidy, dźwiękowe woreczki, poduszki dotykowe, masażery, koc obciążeniowy, zapachowe buteleczki, pomoce sensoryczne dotykowe itp.
- Pomoce do muzykoterapii tj. janczary, guiro, wywoływacze burzy, marakasy, shakery, drumle, grające kule, kokiriko, dzwonki z przyciskiem, harmonijki, kołatki, bongosy, deszczowe kije, bębny bongo, płyty z muzyką relaksacyjną.
- Pomoce do terapii psychologicznej tj.: seria Nikitin, mema, lotto, memory, klocki sensoryczne, gry emocje, trener pamięci, układanki ekspresje itp.
- Pomoce do arteterapii tj.: zestawy papierów białych, kolorowych, do kolaży, dekoracyjnych, bibuły, zestawy kreatywne, brokaty, tektury, sizal, papier samoprzylepny, orgiami, kredki woskowe, kredki do szkła, żele, tempery, farby do twarzy i pędzle, pastele ilejne i szablony, ciasto plasto, stemple, filce, wyprawka plastyczna, masa papierowa, karty pracy do plasteliny, laboratorium kolorów, wałki fakturowe, kredki suchościeralne, kubeczki i ramki do ozdabiania, kleje, cekiny, gwiazdki itd.
- Pomoce do terapii pedagogicznej tj.: układanki, gry dydaktyczne typu Tastaro, kostki grafomotoryczne, układanki kreatywne, labirynty magnetyczne, buciki treningowe, wyszywanki, nakładanki, ruletki z fakturami, szlaczki sensoryczne, Marphun zestaw matematyczny, program multimedialny Alik już idę do szkoły, mema, litery do nawlekania, korale do nawlekania, karty laminowane liczby, litery z tkaniny, cyfry podłogowe, kostki matematyczne, mata Bee Bot i pszczółka Bee Bot itd.
Cele projektu zostały zrealizowane:
- Wyrównywanie, wynikających z niepełnosprawności bądź zaburzeń rozwojowych, deficytów poprzez realizację dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dzieciom, Uczestnikom projektu, aktywny udział w wychowaniu przedszkolnym, zaspokajający ich specyficzne potrzeby rozwojowe.
- Proces edukacyjny w zakresie indywidualnego podejścia do dziecka poprzez prowadzenie wielospecjalistycznej terapii, dostosowanej do jego zdiagnozowanych, indywidualnych potrzeb edukacyjnych.
- Wzmocnienie umiejętności nauczycieli pracujących w Miejskim Integracyjnym Przedszkolu Nr 10 w Żyrardowie poprzez ich doskonalenie w zakresie aktywnych form i metod pracy
z dzieckiem oraz rozpoznawania zaburzeń ogólnorozwojowych. - Zminimalizowanie negatywnych zjawisk i dysproporcji wynikających m.in. z dostępności i jakości edukacji przedszkolnej dla dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci z deficytami rozwoju.
Metryka
- data wytworzenia: 2017-07-03
- opublikował: Beata Las – Opolskadata publikacji: 2017-07-03 17:50
- zmodyfikował: Beata Las – Opolskaostatnia modyfikacja: 2019-11-07 16:14